Професия Инфлуенсър

“Ех, да вземем и ние да станем едни инфлуенсъри, да се снимаме по цял ден, да пътуваме където си искаме и да ни дават безплатни продукти…”

Но толкова ли е лесно, колкото изглежда? И толкова ли е приятно, колкото звучи? Време е да потърсим отговор дали да бъдеш инфлуенсър е професия и какво всъщност правят по цял ден любимите ни ютюбъри и Instagram инфлуенсъри.

Въпреки че според някои хора, истерията около блогъри и влогъри като канал за реклама е “балон, който скоро ще се спука”, в световен мащаб инфлуенсър маркетинг индустрията през 2019 е оценена на 8 милиарда долара, а до 2022, според Business Insider се очаква да достигне 15 милиарда.

Разбира се, няма как да предвидим дали ръстът ще бъде пропорционален и в родината, но и у нас все повече компании включват в маркетинговия си микс и колаборации с инфлуенсъри. 

Но нека се върнем към настоящото проучване. Ето в каква драма се вкарахме:

Изпратихме 10 въпроса на 100 български инфлуенсъра. Подбрахме хора, които създават качествено съдържание и не се обърнахме към онези, които разчитат на скандали и разголване, за да “инфлуенсват”.

Да си призная, съобщението, с което канех инфлуенсърите да се включат в проучването изглеждаше като скам или спам, съдържащ вирус, по-лош и от китайския. Все пак се казвам Йохана Съботинкова – звучи ли като име на реален човек? Освен това, изпращах имейлите си от личния си gmail, а домейнът на блога ни е freedramalessons.bg. Колко сериозно може да е всичко това?! 😀

За щастие обаче, цели 44 човека се отзоваха на нетипичната ми молба. Сред тях присъстват имена като Слави от The Clashers, Mademoiselle Aia, Биляна Славейкова – Bibons, Ясен Савов (@iasens) и още куп огромни или по-нишови блогъри и влогъри. Хиляди благодарности за всички тях <3 Те можеха да избират да отговорят на въпросите анонимно или не.

Разбира се, не можем да генерализираме на базата на тези 44 души и да извадим някакви общовалидни истини. Сред анкетираните има такива с 701 хиляди последователя, но има и такива с 3 хиляди.

За някои от тях това е основно занимание, други го съчетават с работа на пълен работен ден или със собствен бизнес. А има и такива, които успяват да комбинират и  трите + да отглеждат децата си. Да не пропускаме и студентите и учениците-влогъри.

Аудиториите на анкетираните и темите, на които създават съдържание също са различни. Анкетата е попълнена от lifestyle, gaming, mama, beauty, fashion, travel инфлуенсъри и създадели на развлекателно и образователно съдържание. Някои са следени от тийнейджъри, други от родители, трети от геймъри, четвърти – от млади момичета и жени. 

Какво е работното време

Въпреки различията, повечето от тях (66%) работят по блога/влога си или профилите си в социалните мрежи ежедневно.

Диаграма за отговорите на формуляра. Заглавие на въпроса: Обикновено колко дни в седмицата работиш? [по влога/блога, профилите си в социалните мрежи]. Брой отговори: 44 отговора.
Диаграма за отговорите на формуляра. Заглавие на въпроса: Колко часа средно на ден работиш по блога/влога, профилите си в социалните мрежи?. Брой отговори: 44 отговора.

Най-голяма част респондентите работят между 3 и 6 часа. Разбира се, тук има както хора, които се занимават основно с блога или влога си, така и инфлуенсъри като Empirina, чиито последователи я питат най-често:

Как успявам. Със семейството, блога, трите места, на които работя отделно от социалните мрежи и т.н. Отговорът е – не успявам. Поне не винаги и на 100%. Но давам всичко от себе си на всички фронтове. И това има своята цена.

Пирина Воденичарова, @empirina
https://www.instagram.com/p/B49ZsNmDWsS/

На въпроса “Какво би казал/а на хората, които смятат, че да си блогър/влогър/инфлуенсър не е “истинска работа“?”, 8 от анкетираните отговарят, че биха ги посъветвали хората да опитат “да влязат в техните обувки” преди да дават оценка. А освен това…

Да се замислят как се постига “influence” и дали по пътя към него (влиянието) фигурират само селфита.

Лъчезар Евтимов, „Скандау“

Идеализираните образи

Социалните мрежи и в частност Instagram са упреквани за нереалистично перфектните образи и начин на живот, които налагат като стандарт. Тук не става въпрос само за твърде обработените снимки, а за търсенето и улавянето на онзи “перфектен” момент и качването му в красиво подредения фийд.

Само 5 души категорично отговарят, че смятат образа си в социалните мрежи за идеализиран. Адриана Ангелова от @MyBeautyMadness споделя:

И да, и не. Всеки предпочита да показва най-вече добрите си страни и това е нормално. Но не е добре и да се излиза съвсем от реалистичното.

Адриана Ангелова, @mybeautymadness
https://www.instagram.com/p/B6puITTj9Ku/

Подобен „и да, и не“ отговор са дали още 8 души.

Скритите неприятни страни

Да, изглежда супер забавно просто да документираш живота си и да изкарваш пари от това, да получаваш куп нови продукти, да ходиш на лъскави събития и да си популярен, но едва ли през цялото време всичко е толкова красиво и розово, колкото в Instagram.

Споделянето е избирателно и това че не показваш моментите си на тъга или разочарование, не означава че ги няма, както и ако споделяш повърхностни неща, не значи че само това те интересува.

Лора Вълчева, @empurple

Но не си мислете, че това е някаква съвкупност от инфлуенсър мрън. Всъщност всички са позитивни и обичат да практикуват това, с което са се захванали. Иначе за какво да го правят?

Ето и какво споделиха анкетираните когато ги попитахме коя е най-неприятната част от работата им:

Не се сещам за такава, приятно ми е да снимам, редактирам, комуникирам с хора. Може би негативните коментари, целящи да обидят и засегнат, са нещото, което не ми е приятно.

Ивана Александрова
https://www.instagram.com/p/B7thsG7Hci2/

Неприятна част, разбира се е, че много хора се бъркат в живота ти, без да осъзнават, че не споделяш абсолютно всичко, което ти се случва. Избрал си дадена тема, в която се придържаш и споделяш главно за нея. Това не означава, че това е 100% от живота ти и не се интересуваш от друго.

Анонимен

Където има плюс, винаги се намира и минус, но имам една много любима мисъл, която може би добре ще отговори на този въпрос – If you can`t handle the worst, you don`t deserve the best. Не се фокусирам върху неприятни неща, може би защото бързо се научавам да ги приемам, тогава те вече не са проблем. 🙂

Стефани Петкова, Stefie
View this post on Instagram

I`m my own beauty boss everywhere. #saloneffect

A post shared by Stefie (@stefiex1) on

Изпитване на вътрешен дълг да отговоря на всеки, който ми задава въпрос.

Полина Билоконна, @polinasofia

Най-трудно ми е да отказвам на малки брандове да работим заедно, когато продуктът не ми допада. Както и да го въртиш и сучеш е страшно трудно да го формулираш директно към човека, който реално е създал тази дреха/бижу/друго. Не искам да натъжи и разочаровам някого, но от друга страна не искам да правя и компромис със себе си.

Биляна Славейкова, @bibons

Има дни когато просто не ти се стои над телефона и имаш нужда от спокойствие.

Дончо Митков
https://www.instagram.com/p/B3hi6OKDWI5/

Може би, ако нещо ти е неприятно не трябва да го правиш. Избягвам да се поставям в неприятни ситуации, но от опит мога да кажа, че понякога работата с агенции и клиенти може да бъде много тегава. Да не уважаваш мнението на самия инфлуенсър, когато ти каже: „Това може би няма да сработи“ и все пак да настояваш нещата да се случат по твоя начин и за капак да не си доволен от резултатите. Като всеки бизнес и този си идва с неговите специфики и странности.

Ипси, @ipsyrm

Друго може би неприятно нещо са хейтърите. Ако не си свикнал с тях, в началото ти е трудно и приемаш всичко лично. Влияе на психиката, ако не се научиш как тези неща да не влияят на настроението ти.

Стефани Събчева, @stephaniesport

Нездравото любопитство към личния ми живот!

Галя Симеонова

Че не можеш да се разходиш на публично място без да бъдеш гонен от някой, който иска да си направите „селфи“. Това също губи чара си доста бързо и ти се иска да си невидим. Затова и повечето големи западни инфлуенсъри живеят в скъпи квартали с контрол на достъпа. Иначе се случва това което в момента става с David Dobrik – трябва да се местиш от любимата си къща, защото хора непрестанно чукат на вратата ти, за да ти кажат здрасти и да се снимате.

Анонимен

Чувството на постоянна заетост, неопределената “заплата” в края на месеца, заедно с нуждата от непрестанна промяна и адаптация към новостите.

Мария Андреева, @marie.andreeva
https://www.instagram.com/p/B7MCPksomG-/

Няма неприятно, има трудно. Идеите. Да си винаги различен и интересен

Стефан Попов – Chefo

Какво всъщност не знаем за работата като инфлуенсър

Заетостта 24/7 най-вече. Също така хората не осъзнават, че ти си one man show и се справяш с всичко сам – счетоводство, комуникация, отчети, снимки, copywriting, контакти, анализи, всичко.

Елица Бехар, @mademoisellie_
https://www.instagram.com/p/B462nbIjS3F/

Че за създаването на видео от 10 минути  могат да бъдат вложени и 40 часа (цяла работна седмица работа – от проучване на темата, през дискутиране и създаване на сценарий, набавяне на материали подготовка за снимки, вкл. техника и външен вид, заснемане на основно видео и допълнителни, B-roll кадри, обработка, оптимизиране за ключови думи, създаване на Thumbnail, отговори на коментари). И че работата си, каквато и да е тя (може би с изключението на лекар), можеш да оставиш на работното място и да се прибереш у дома, където да превключиш и да си починеш. Със създаването на съдържание (не харесвам думата „инфлуенсър“), не можеш да изключиш главата си, не можеш да си вземеш почивка. Стотици и хиляди хора в този „бранш“ прегарят, дори и да изкарват много пари от видеата или материалите си, защото напрежението е огромно.

Анонимен

Работата реално не спира когато се прибереш у вас и се върнеш към “личния ти живот”. Работата ти Е личния ти живот, което носи повече негативи от други професии в шоубизнеса.

Флора, @florcheto
https://www.instagram.com/p/B47Ya7lgAuz/

Аз го приемам по-скоро като начин на живот. Това не е работа , която вършиш за няколко часа, и после си тръгваш от офиса. Стремя се да отговарям на всяко съобщение, коментар, мейл. За мен е удоволствие да го правя и честно казано, се радвам, че хобито ми се превърна в професия.

Мона Гочев

В един момент си релевантен, в следващия не. Това според мен оказва невероятно голямо психическо натоварване.

Галина Радева, @galkapower
https://www.instagram.com/p/ByXrzvYjiMh/

Не приемаме абсолютно всяко предложение за платена кампания. Прекрасно е, че толкова много брандове се обръщат към нас за реклама и имаме възможността да изберем и отсеем, и да работим с брандове и продукти, които наистина харесваме, без да изпаднем в паника, че ще се отрази на бюджета ни

Анонимен

Изискват се куп умения – да обработваш снимки и видеа, постоянната инвестиция (сайт, техника, продукти), часовете наред работа по материалите, които се качват. Това, че биваме заливани с продукти (вярно е от една страна, но голяма част са неподходящи за моят тип кожа например и са излишни).

Надя Сивкова, @rockstarslovenadi
https://www.instagram.com/p/B4AFAI9Dq-X/

Отивайки на почивка всъщност прекарваме по 3-4 часа на ден за фотосесии и обработка на снимките! Правим по 150-200 кадъра на поза. Но хората не виждат всичко това. Особено ако сме някъде за 2-3 дни и сме в постоянно движение.

Ясен Савов, @iasens

Колко жертви трябва да правиш – със семейството, с бита и ежедневието си, колко мисъл трябва да полагаш всеки ден и колко изтощително може да бъде понякога да изглеждаш добре, да се снимаш и да измисляш нови неща 🙂

Радостина Христова, Radostna Mama
https://www.instagram.com/p/B7tc_61jSQW/

Всъщност работата на инфлуенсъра е сходна с тази на психолога:  психическа и морална подкрепа за много хора. Получавала съм много съобщения от сорта: “Чувствах се много зле, но когато видях твоето видео денят ми стана по-хубав”. Когато чуеш това, как да нямаш мотивация да продължаваш да го правиш?

 Елена Мешкова – Elexa

Изводите

От всичко изписано до тук, излиза че „инфлуенсърството“ може да е хоби, part-time заетост или общественозначим ангажимент, отнемащ повече време и от full-time job.

Зад перфектните кадри, интересните видеа и спонсорираното от брандове съдържание стоят дълги часове труд, които остават скрити за нас, обикновените потребители. Часовете понякога са толкова много, че някои инфлуенсъри дори споделиха, че не им остава достатъчно време за сън.

Противно на очакванията ми, сред анкетираните има и 8 такива, които не смятат “инфлуенсърството” за “истинска работа”. Част от тях по-скоро защото обичат това, което правят и нямат усещането, че работят.

Какво е нужно, за да станеш инфлуенсър

Инфлуенсърството възприемам като нещо, което при мен с времето се разви в работа. Казвам “работа”, а не професия, както се твърди от много инфлуенсъри, тъй като го виждам като временно явление (респективно временен източник на доходи). Вярвам, че това, което Инстаграм и развитието на профил изисква е набор от умения (skill set), които веднъж развити могат да се окажат полезни дългосрочно в редица други сфери. Намирам за особено подвеждаща инвестицията в една платформа като Instagram или пък YouTube, над която нямаме реален контрол – утре може да изчезне; рано или късно интересът към нея ще спадне, изискванията на аудиторията ще се променят и така нататък. Единственото, което може да трансферираме, хипотетично към друга (нова) платформа или сфера, са уменията, които сме развили в процеса и да се надяваме те да са релевантни в новите условия. И този набор от умения, ако щеш дори харизма са в основа на куп „работи“, на които през десет години им се мени формулировката. Много от съвременните професии се базират на така наречените soft skills и това ще продължи да е така.

Биляна Славейкова, @bibons
https://www.instagram.com/p/B5miq8FjyTl/

Като всяко занимание, това също изисква познания, умения и талант: било то да пишеш увлекателно, да си добър фотограф, да разбираш от видео монтаж или от графичен дизайн за обработка на снимки. Зад всеки успех стоят вложени енергия, време и труд. Макар и да няма професионална квалификация за това, “инфлуенсърството” се оказа доходоносен бизнес. Аз лично подкрепям това да се нарече “работа” тогава, когато зад съдържанието има добавена стойност, проучване, споделяне на ценни опит и познания. Трудно ми е да оправдая някои категории инфлуенсъри, чиято “работа” е само да демонстрират само охолен живот и перфектни тела 🙂

Магдалена Александрова, @magisanvlog
Йохана Съботинкова или просто Хани (a.k.a. Honey и много други) е специалист по социални мрежи и дигитален маркетинг. Пристрастена към грима, работохолик, любител боксьор и разбира се - Drama queen.
Posts created 32

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top